.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آداب عید بزرگ اسلامی در میان مسلمان جهان
آداب عید بزرگ اسلامی در میان مسلمان جهان

در روز عید فطر درهای کاخ برای دیدار از پادشاه آن سرزمین باز است. مردان این مناطق پس از اقامه نماز با یکدیگر رو بوسی می کنند. مراسم رو بوسی در این کشورها سنت خاصی دارد. بدین صورت که بزرگ خاندان، امیر یا پادشاه در کناری ایستاده و دیگر اعضای خانواده به صف شده و به دیدن او می آیند و ضمن دست دادن، دماغ خود را به دماغ او می زنند.
عید فطر در میان مسلمانان جهان رنگ و بوی خاصی دارد. این عید در کشورهای اسلامی رسمی ترین عید به شمار می رود. مسلمانان کشورهای اسلامی با آداب و رسوم مخصوص سرزمین خود به استقبال این روز می روند.

افغانستان؛ خانه تکانی و زیارت قبور

به گزارش سرویس فرهنگ و ادب « فردا »، در این عید بزرگ اسلامی مردم مسلمان افغانستان با شروع دهه  سوم ماه مبارک رمضان به خانه تکانی و نظافت پرداخته و با حضور در بازارها و خرید لباسهای جدید و شیرینی و مواد غذایی به استقبال عید فطر می روند
از سنت های کهن مردم این کشور آن است که در روز عید فطر، پس از اقامه نماز عید به زیارت اهل قبور می روند.
عید فطر در این کشور سه روز است که افغانها در این روزها به دید و بازدید دوستان و آشنایان به ویژه بزرگان فامیل می پردازند و بزرگترها به کودکان عیدی می دهند.
از دیگر رسوم افغانها در این ایام این است که دامادهایی که هنوز عروسی نکرده اند به همراه خانواده و فامیل برای عروس عیدی می برند. ونیز تازه عروس ها و تازه دامادها به دیدار خانواده های خود می روند.
همچنین طبخ غذاها و شیرینی های مخصوص از دیگر رسوم افغانها در عید سعید فطر است.

تایلند؛ تفریح در مناظر طبیعی بعد از نماز عید

مسلمانان تایلند نیز فرارسیدن عید سعید فطر را جشن می گیرند. آنها در این روز بهترین لباس خود را می پوشند و عید را به یکدیگر تبریک می گویند.
تایلندی ها قبل از اقامه ی نماز عید فطر شعار تکبیر و تهلیل سر می دهند و پس از اقامه ی نماز به فضاهای سبز رفته و بر روی حصیر می نشینند و از شیرینی ها و حلواهای مخصوص این روز به هم تعارف می کنند.

مصر؛ عید فطر و خریدهای نو

از سوی دیگر مسلمانان مصری هم با جشن و سرور خاصی که میراث گذشتگان آنهاست به استقبال عید سعید فطر می روند. مصری ها در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به بازارها می روند و لباس و کفش نو می خرند.
آنها شب عید را با خواندن آوازهای خاصی که از سروده های قدیمی مصر باستان است می گذرانند و در روز عید پس از اقامه ی نماز به دید و بازدید و زیارت اهل قبور می روند.
مردم مصر در این ایام به برگزاری مسابقات ورزشی و بازیهای مختلفی چون بازی با چوب و آتش بازی نیز می پردازند.
علاوه بر این خانواده های مصری عید را در طبیعت سپری می کنند. بسیاری از آنها در شهرهای ساحلی اسکندریه به تفریح می پردازند.
مسلمانان مصری در این ایام از نیازمندان غافل نمی شوند. آنها با شیرینی های مخصوص این روز به همراه گوشت و میوه و سبزی به دیدار نیازمندان می روند.

کشورهای عربی؛ درهای باز کاخ پادشاهان

عید سعید فطر در کشورهای حوزه ی خلیج فارس نیز از رنگ و بوی خاصی برخوردار است. در این کشورها، روز عید فطر درهای کاخ برای دیدار از پادشاه یا امیر آن سرزمین باز است. مردان این مناطق پس از اقامه ی نماز با یکدیگر رو بوسی می کنند. مراسم رو بوسی در این کشورها سنت خاصی دارد. بدین صورت که بزرگ خاندان، امیر یا پادشاه در کناری ایستاده و دیگر اعضای خانواده به صف شده و به دیدن او می آیند و ضمن دست دادن، دماغ خود را به دماغ او می زنند. گفتنی است که این مراسم تنها در میان مردان این کشورها رایج است.
شیعیان کشورهای عربی در کنار جشن و پایکوبی، در روز عید فطر در مساجد جمع می شوند و با خواندن دعاهای ذکر شده و انجام احکام خاص، ماه مبارک رمضان را بدرقه می کنند و به سبب پایان یافتن این ماه پر فضیلت اشک می ریزند.

مالزی؛ استقبال عید از شب های قدر

عید فطر در مالزی جشنی برای تمام ماه شوال است. مردم مالزی از همان شب های قدر به استقبال عید فطر می روند و به آذین بستن و چراغانی خانه ها، آن هم با لامپ های سبز می پردازند. آتش بازی در این ایام بسیار رواج دارد و با نزدیک شدن به عید شدت بیشتری می گیرد.
عید فطر در مالزی دو روز است اما مردم مالزی یک هفته کار را تعطیل می کنند و به دید و بازدید می روند. اما در این میان کودکان هم سهم خود را از عید می برند. بزرگترها عیدی کودکان را در پاکتهای سبز رنگ گذاشته و به آنها می دهند.

یمن ؛ خنجر برای مردان، حنا برای زنان

همچنین مسلمانان یمن نیز در عید سعید فطر دارای آداب و رسوم خاصی هستند. یمنی ها در دهه آخر ماه رمضان به همراه بزرگان به جمع آوری هیزم اقدام می کنند و شب عید آنها را آتش می زنند و فرارسیدن عید را جشن می گیرند.

در عید سعید فطر مردم یمن لباس نو می خرند و خود را آراسته می کنند. زنان خانه دار شیرینی های مخصوص این روز را با گردو و بادام و فندق درست می کنند. مردان یمنی به میادین و مساجد می روند و نماز عید را بر پا می کنند.

آنها همچنین لباس های محلی می پوشند و خنجرهایی که در داخل غلافهای مسی سبز یا طلایی رنگ قرار دارد با خود حمل می کنند. زنان هم با حنا به ترسیم نقوش خاصی بر دست و پای خود می پردازند.
مردم مسلمان یمن در این ایام به دید و بازدید اقوام می روند و قربانی می دهند و آن را میان همسایگان دوستان توزیع می کنند.

اندونزی؛ نواختن بر طبل ها، غذای ماهی ممنوع!
ا
ز سوی دیگر مردم مسلمان اندونزی نیز با آداب خاصی به استقبال عید فطر می روند. آنها شب عید به کوچه ها و خیابان ها می روند و ندای « الله اکبر» سر می دهند و با زدن طبل و نواختن موسیقی عید را به یکدیگر تبریک می گویند.
آنها برای روی عید خوراک مرغ تهیه می کنند و به هیچ وجه غذایی که با ماهی درست شده باشد نمی خورند.

فلسطین؛ طبخ شیرینی التمر

فلسطینی ها علاوه بر انجام مراسم عبادی عید فطر، نوعی شیرینی به نام « التمر» که با قهوه سرو می شود طبخ می کنند.
مسلمانان کشورهای هند و پاکستان در اولین صبحانه بعد از ماه مبارک رمضان غذایی که با رشته فرنگی درست می شود را می خورند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.048 seconds.